4 & 5 mei Wageningen…. Herdenken en Vieren!

Maar al te goed besef ik me dat vrijheid tegenwoordig een andere betekenis heeft dan zeventig jaar geleden. In 1945 was vrijheid het grootste goed, van 1940 tot 1945 was er oorlog… de tweede wereld oorlog. Na vijf jaar bezet te zijn geweest werd de bevrijding gevierd. Tot op de dag van vandaag herdenken we en vieren we de bevrijding, maar het begrip vrijheid is veranderd in 70 jaar tijd.

De (jong)volwassenen van nu zijn opgegroeid in vrijheid en zijn hier niet in beperkt. De eerste generatie na de oorlog heeft nog vele verhalen gehoord en meegekregen van ouders, de generatie daarna wellicht nog van grootouders. Maar de mensen die het meegemaakt hebben worden schaars, daarmee worden de verhalen geschiedenis. Natuurlijk het is al geschiedenis, maar het zal niet lang meer duren voor de generatie die het werkelijk heeft meegemaakt de verhalen niet meer kan vertellen.

Ons stadje… Wageningen, Stad der Bevrijding heeft haar naam te danken aan het feit dat hier de onderhandelingen over de capitulatie zijn gevoerd onder toeziend oog van Z.K.H. Prins Bernard.



In Wageningen herdenken en vieren we nog altijd uitgebreid, Nationaal Comité Herdenking Capitulaties 1945 (Wageningen45) zet zich hier voor in. Op 4 mei herdenken we de slachtoffers, op 5 mei vieren we onze vrijheid. We herdenken niet alleen slachtoffers van de tweede wereldoorlog maar ook andere oorlogssituaties en vredesoperaties.

Op 4 mei is er een viering in de grote kerk op de markt, een stille tocht, twee minuten stilte met kranslegging, kaarsjes op de dijk, de bevrijdingsvuurceremonie met de bevrijdingsvuurestafette waarbij het vuur dit jaar via een historische route aankomt in Wageningen. Vervolgens zal het vuur naar een kleine tweehonderd gemeente meegenomen worden door verschillende loopgroepen.

Op 5 mei vieren we onze vrijheid, dan zijn er door heel Nederland festivals met veel en goede artiesten. In Wageningen hebben we behalve het festival met artiesten ook het Foulkes Festival. Een festival voor het hele gezin waar genoten kan worden van re-enactmentgroepen, muziek en musea. Andere onderdelen zijn het Nationaal Vrijheidsdebat, de herdenkingsbijeenkomst in de Johannes de Doperkerk, de Herdenking Capitulaties 1945 op het 5 mei plein en het Bevrijdingsdefilé.


Persoonlijk ligt mijn hart bij de activiteiten op de Dreijen (Foulkes Festival), met veel plezier zet ik me al jaren in voor de activiteiten van Wageningen45! Met name op 5 mei zijn er behalve mijn vader en mijzelf veel vrienden en familie die hierbij helpen. Mijn vader helpt al een jaar of zeventien mee aan activiteiten van 4 & 5 mei, zus een jaar of twaalf denk ik, de man hier in huis een jaar of veertien en zelf ben ik nu gestart met mijn vijftiende jaar. Het is een vrijwilligers ‘job’ waarin we weer andere dingen doen als in het normale leven. Vanaf oktober 2014 ben ik regelmatig bezig voor Wageningen45, sinds maart is de inzet intensiever.

De komende tijd verschijnen er waarschijnlijk wel meer berichten omtrent dit item op mijn blog!

Plaats een reactie